نوشته شده توسط : مدیر

خرما از جمله مواد غذایی است که می تواند تکمیل کننده صبحانه و شیرینی بخش سفره باشد .

علاقه مندان به غذای کامل و مقوی می توانند از خرما در تهیه غذاهای خود استفاده کنند . در صورتی که از خرما در تهیه پاستا استفاده شود چسبندگی خوبی به پاستا می دهد . اما ارزش این میوه بیش از شیرین کردن کارامل است . در این مقاله به ذکر تعدادی از دانستی های خرما که ممکن است با آنها آشنا نباشید می پردازیم .

- معادل انگلیسی خرما Date است که از واژه یونانی Daktylus به معنای انگشت گرفته شده است.

- یک فنجان خرما حدود 400 کالری انرژی دارد که 27 درصد پتاسیم و 48 درصد فیبری که بدن انسان روزانه به آنها احتیاج دارد را تامین می کند .

- افراد بسیار کمی به رطب آلرژی دارند .

- خرما را درخت زندگی می نامند ، زیرا درخت و میوه آن کاربردهای زیادی از نظر استفاده به عنوان متریال در ساختمان سازی و استفاده در سبد غذایی دارد .

- هسته خرما می تواند سالیان درازی را منتظر فراهم شدن شرایط مناسب بماند تا جوانه بزند .

- اقوام بین النهرین باستان رطب را به عنوان داروی تقویت کننده غریزه جنسی می شناختند .

- در تصاویر هیروگلیف به جا مانده از مصر باستان از تصویر کامل نخل خرما به عنوان نشانه سال ها استفاده می شده است و به این شکل بوده است که هر نخل نماد یک سال و هر برگ نخل نماد یک ماه بوده است .

- سه درصد از کل زمین های کشاورزی کره زمین به تولید خرما اختصاص دارد . این نخلستان ها در مجموع سالانه چهار میلیون تن خرما تولید می کنند .



:: برچسب‌ها: دانستنی های خرما ,
:: بازدید از این مطلب : 571
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 ارديبهشت 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مدیر

سوالی که ممکن است برای بسیاری از افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند پیش بیاید این است که آیا می توان به جای قند از خرما استفاده نمود ؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید میزان قند موجود در خرما و حبه قند را با هم مقایسه نمود . واقعیت این است که میزان قند موجود در خرما با حبه قند تفاوت چندانی ندارد و قند موجود در خرما تنها کمی پایین تر است . از طرف دیگر بسیاری از افراد به بهانه این که قند موجود در خرما فروکتوز به معنای قند میوه است مصرف عادی آن را به بیماران دیابتی توصیه می کنند . تفاوت اصلی فروکتوز – که در میوه هایی مثل خرما وجود دارد - با سایر قندها در این است که فروکتوز دیرتر جذب می شود و این قند هنگامی که جذب شود قند خون را بالا می برد .

پس اولا قند موجود در خرما با حبه قند تفاوت چندانی ندارد ، زیرا قند موجود در یک عدد خرما با وزن ده گرم با یک حبه قند با وزن 5 گرم تقریبا یکسان است . ثانیا تنها تفاوت اصلی قند موجود در خرما با سایر قندها این است که دیرتر جذب خون می شود ، اما هنگامی که جذب شد قند خون را تغییر می دهد . از این مطالب نتیجه می گیریم که افراد مبتلا به دیابت در رژیم غذایی خود هنگام مصرف خرما تمام نکاتی را که در مصرف قند و شکر و سایر مواد غذایی شیرین رعایت می کنند باید به کار ببرند .



:: برچسب‌ها: خرما و دیابت ,
:: بازدید از این مطلب : 739
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 ارديبهشت 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مدیر

هسته خرما نیز مانند میوه آن دارای خواص دارویی زیادی است . به همین منظور در این مقاله به بررسی خواص هسته خرما و تاثیرات دارویی آن می پردازیم .

در صورتی که از آبریزش چشم رنج می برید ، برای درمان آن باید هسته خرما را بکوبید و بجوشانید . سپس با صاف کرده آن چشمان خود را شستشو دهید

برای برطرف کردن زخم چرکی می توانید هسته خرما را سوزانده و در محل زخم قرار دهید . همچنین برای افزایش نور چشم می توان سوخته هسته خرما را پس از آسیاب کردن به صورت سرمه چشم استفاده کرد .

حریره تهیه شده از آرد هسته خرما در بهبود اسهال شدید موثر است .

هسته این میوه میزان شیردهی بانوان را به خوبی افزایش می دهد .

برای خرد کردن سنگ مثانه و کلیه ، هسته خرد شده خرما را جوشانده و آب آن را میل کنید .

جهت کاهش درد دندان هسته این میوه را روی دندان قرار دهید .

بخور هسته خرما علاوه بر کاهش دردهای مفصلی در بازگشت رحم به جای اولیه اش پس از زایمان موثر است .

بررسی ها نشان می دهد که یکی از مهم ترین خواص هسته خرما پیشگیری از سرطان است . ویژگی دیگری که در بررسی ها مشخص شده ، جلوگیری از آسیب به ساختار دی ان ای انسان است .

هسته خرما منبع غنی آنتی اکسیدان ها است .



:: برچسب‌ها: خواص هسته خرما ,
:: بازدید از این مطلب : 861
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 13 ارديبهشت 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مدیر

آخرين مرحله در فرآيند توليد خرما بسته بندي آن است كه به منظور جلوگيري از آلودگي خرما و آفت زدن آن و سالم ماندن محصول هنگام جابجايي انجام مي شود . بسته بندی خرما به دو صورت با هسته و بدون هسته صورت مي گيرد .

بسته بندي خرماي با هسته

ابتدا خرماهاي باهسته بررسي شده و محصولاتي كه سايزهاي غير عادي دارند و يا طي فرآيندهاي قبلي توليد خرما به آنها آسيب رسيده است جدا مي شوند . پس از آن هر دسته از محصول با توجه به وزن مشخص شده به قسمت مربوطه جهت بسته بندي انتقال داده مي شوند و داخل دستگاه بسته بندی خرما قرار مي گيرند . از آنجا كه داخل پلاستيك شفاف قابل رويت و مشتري پسند تر است اكثرا در بسته بندي خرما از پلاستيك شفاف استفاه مي شود . خود بسته پلاستيكي داخل بسته كارتني قرار مي گيرد . مشخصات هر خرما نيز روي بسته كارتني نوشته مي شود .

بسته بندی خرما ي بدون هسته

خرماهايي كه در مرحله قبلي جدا شدند و از نظر ظاهري داراي اشكال هستند و كيفيت كمتري دارند به صورت جداگانه به عنوان خرماي درجه دو و سه بسته بندي مي شوند . معمولا اين محصولات بدون هسته ارائه مي شوند . 



:: برچسب‌ها: بسته بندی خرما ,
:: بازدید از این مطلب : 747
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 13 ارديبهشت 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مدیر

تکثیر خرما از طریق روش های مختلفی امکان پذیر است . در این مقاله به بررسی روش های تکثیر خرما و مزایا و معایب هر روش می پردازیم .

1- تکثیر بذری : در این روش بذر یا همان هسته خرما در زمین کاشته می شود . شیوه بذری که قدیمی ترین راه ازدیاد خرما نیز هست ، معایب بزرگ زیادی دارد ، از جمله : الف) به ازای چندین نخل خرمای ماده وجود یک نخل نر برای گرده افشانی و بارور شدن این درخت ها کافی است . نخل خرما تک جنسیتی است ، یعنی هر نخل یا نر است یا ماده . تا هنگامی که این درخت گل ندهد نمی توان به جنسیت آن پی برد . در روش تکثیر بذری ممکن است تعداد نخل های نر بیش از میزان مورد نیاز شوند و این امر باعث بالا رفتن هزینه ها خواهد شد . ب) کیفیت محصولی که با این روش به دست می آید چندان مطلوب نیست .

2- روش تکثیر پاجوش : هر نخل خرما پا جوش هایی ایجاد می کند که آنها را جهت تکثیر از درخت مادر جدا می کنند و در جای دیگر می کارند . هنگام انتخاب پاجوش ها به سلامت نخل مادر توجه می شود . روش تکثیر پاجوش شیوه ای ارزان و متداول ترین شیوه ازدیاد خرما در ایران است .

این روش نیز معایبی دارد که عبارتند از : الف) انجام این کار به تخصص بالایی نیاز دارد . ب) احتمال گیرایی پاجوش پایین است ج) پاجوش انواع مرغوب ( مانند پاجوش خرمای پیارم ) با قیمت های بسیار بالا به فروش می رسند .

3- روش تکثیر کشت بافت : شیوه ای است که در آزمایشگاه انجام می شود و در مدت کوتاهی به نتیجه می رسد و به دو صورت رویان زایی و اندام زایی انجام می شود که مورد اول رایج تر است .

مزایای روش کشت بافت عبارتند از : الف) عدم محدودیت زمانی و فصلی در انجام عملیات تکثیر ب) درصد موفقیت بیشتر در بقای نهال خرما نسبت به روش های قبلی ج) در این روش نهال زودتر به میوه دهی می رسد و به طور کلی رشد سریع تری دارد .

معایب روش تکثیر خرما از طریق کشت بافت : الف) احتمال بروز تغییرات ژنتیکی در خرما و به وجود آمدن تغییرات نامتعارف در خصوصیات ظاهری نخل و میوه آن ب) استفاده از این روش مستلزم فناوری پیشرفته و صرف هزینه های زیادی است .



:: برچسب‌ها: روش های تکثیر خرما ,
:: بازدید از این مطلب : 726
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 ارديبهشت 1395 | نظرات ()